Dźwigi osobowe, zwane również elektrycznymi lub po prostu windami są urządzeniami powszechnego użytku. Każdego dnia miliony osób przemieszczają się windami w ciągach komunikacyjnych budynków mieszkaniowych, handlowych oraz przemysłowych. Dźwig elektryczny to nie tylko wygoda komunikacyjna w życiu codziennym, zrewolucjonizował on również działanie kopalń i dużych fabryk. Winda to mechanizm podnoszący zaliczany do dźwignic, czyli środków transportu o ograniczonym zasięgu i ruchu przerywanym, pionowym lub poziomym. Kabina i mechanizm dźwigu umieszone są zazwyczaj w szybach zamkniętych lub częściowo otwartych, których nachylenie do pionu nie może przekraczać 15 stopni.

Od chwytacza do mikroprocesora

Pierwsze konstrukcje dźwigów osobowych oparte były na linach, których uszkodzenie mogło spowodować śmierć znajdujących się w kabinie osób. W 1852 roku nowojorski przedsiębiorca Elisha Otis do konstrukcji windy wprowadził dodatkową linę przymocowaną do ogranicznika prędkości. Mechanizm uaktywniał się i uruchamiał chwytnik w momencie, kiedy winda zaczynała spadać. W 1854 roku Otis dokonał prezentacji, podczas której na oczach widzów przecięto główną linę dźwigu, a kabina zaczęła spadać, po czym gładko zahamowała. Zasada działania chwytacza jest niezmienna po dziś dzień. Na początku lat 70 do windy wprowadzono mikroprocesor, a dźwigi elektroniczne zaczęły wypierać dźwigi osobowe przekaźnikowo-stycznikowe.

Jak działają sterowniki dźwigowe

Sterowanie dźwigiem jest rozproszone. Bardzo ważnym elementem sterowania jest płytka elektroniczna wewnątrz kabiny. Służy ona do zbierania informacji, a następnie transferu ich do głównego sterownika. Pozwala to na bezpośrednie obsługiwanie aparatów kabinowych. To właśnie sterownik jest sercem współczesnego systemu windowego. Sterowniki dźwigowe muszą prowadzić do sterownia zgodnego m.in. z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa, które zawarte są w dyrektywie dźwigowej. Powinien on być ponadto uniwersalny i elastyczny w programowaniu parametrów pracy windy. Dzięki takim cechom możliwa jest współpraca zarówno z napędami elektrycznymi falownikowymi, jak również dwubiegunowymi oraz hydraulicznymi. Sterownik musi być również dostosowany do obsługi różnych systemów drzwi szybowych na przystankach i w kabinie.

Sterowniki dźwigowe – rozwój współczesnych dźwigów osobowych