Podział urządzeń dźwigowych ze względu na rodzaj napędu

winda

Urządzenia dźwigowe wykorzystuje się w wielu obszarach życia. Na co dzień mamy z nimi do czynienia w blokach mieszkalnych pod postacią wind. Dźwigi wykorzystuje się jednak również w przestrzeniach przemysłowych, na budowach, a także w budynkach użyteczności publicznej. Jak widać, zastosowanie tych urządzeń jest całkiem szerokie. Dzieje się tak między innymi dlatego, gdyż istnieje wiele odmian dźwigów. Sprawia to, że każdy z typów może znaleźć zastosowanie tam, gdzie będzie użyteczny.

Dźwigi można nie tylko dzielić, ale da się je również rozróżniać ze względu na wiele poszczególnych aspektów. Jednym z czynników, który decyduje o podziale tego typu sprzętu jest rodzaj napędu. Nie ma się co oszukiwać – to jeden z kluczowych aspektów działania dźwigu. Napęd zaważa w sposób definitywny na charakterze urządzenia i nadaje ton innym przejawom funkcjonowania sprzętu.

Napęd elektryczny a napęd hydrauliczny

Jakie opcje są do wyboru, jeśli chodzi o napęd? Dwie główne to napęd elektryczny oraz napęd hydrauliczny. W tym pierwszym przypadku wykorzystuje się prąd. W drugim przemieszczanie się cieczy oparte na prawidłowości znanej jako prawo Pascala.

Zarówno dźwigi elektryczne, jak i dźwigi hydrauliczne mają swoje niezaprzeczalne zalety. Pierwsze charakteryzują się dużą wydajnością oraz prędkością działania. W związku z tym przydadzą się one tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na wykonywanie wielu czynności w stosunkowo krótkim czasie, czyli na przykład w przestrzeni biurowej. Dźwigi hydrauliczne wygrywają natomiast na innym polu. Co prawda działają nieco wolniej niż ich elektryczni kuzyni, jednak za to cechują się większymi udźwigami. Jeżeli zależy nam na przewozie dużych towarów lub samochodów, to powinniśmy się zastanowić nad zainwestowaniem właśnie w urządzenia dźwigowe o napędzie hydraulicznym. Jak widać, istnieją obszary, w których sprawdzają się jedne dźwigi, i obszary, w których sprawdzają się inne dźwigi.

Podział urządzeń dźwigowych ze względu na rodzaj napędu