Na czym polega wyjątkowość konstrukcji wind osobowych?

windy

Dźwignica poruszająca się wzdłuż prowadnic w pionowym lub pochylonym szybie dźwigowym, którą można transportować produkty, towary, jak  i ludzi nazywana jest windą. Obecnie windy zupełnie różnią się od tych montowanych wcześniej, pełnią one często rolę wizytówki firmy. Jak wygląda konstrukcja widny? Od czego zależy jej prawidłowa praca?

Budowa windy osobowej

Winda składa się albo z kabiny, albo z podstawy ładunkowej, prowadzonej w szybie dzięki użyciu lin stalowych (czyt. cięgien). Rzadko do celów poruszania się nich używane są sztywne mechanizmy jak śruby, zębatki czy też siłowniki. Kabina z cięgnami łączona jest przy użyciu zawiesi — wahakowymi lub sprężynowymi, które pełnią dodatkową funkcję stabilizującą kabinę. Gdyby jedna z lin „puściła” zadziała mechanizm blokujący — złapią ją chwytacze klinowe i zaraz potem odłączają napęd od dźwigu. Warto nadmienić, że nowoczesne windy charakteryzują się sterowaniem automatycznym, przez co użytkowanie ich jest przyjemniejsze niż tych  z epoki. Te stosowane obecnie są w stanie zapewnić wysokie prędkości jazdy, często przekraczające 10 m/s.

Co trzeba wiedzieć dodatkowo na temat budowy wind?

Montaż wind przez doświadczoną firmę dbającą o posiadanie aktualnych certyfikatów UDT, jest podstawą eksploatacji i bezpieczeństwa jej użytkowników. Dbanie o terminowe przeglądy i poddawanie całości pracom konserwacyjnym jest niezbędne, biorąc pod uwagę różnego rodzaju przeglądy, którym nowe windy podlegają. Nie można ich zaniedbywać również w obszarze sterowania nimi. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym windy podlegają przepisom UDT należy je przeglądać z odpowiednią częstotliwością. Kontrola stanu technicznego dźwigów powinna być wykonywana co najmniej raz w miesiącu, podobnie jak precyzyjna i sprawna konserwacja windy. Podczas serwisu wind należy trzymać się określonych procedur przeglądowych i zrealizować wszystkie czynności związane ze smarowaniem oraz regulowaniem jej elementów.

Jak wygląda konstrukcja windy?